Problemen met opslaan en/of openen van bestanden door instelling internetbrowser
23-06-2021 | Categorie: Algemeen
De oplossingen op een rijtje
Van diverse gebruikers hebben wij vernomen dat zij problemen ervaren met het opslaan van bestanden, bijvoorbeeld een vragenlijst die is ingevuld in de EPX-Manager of in de toepassing Aangifte Schenkbelasting. Deze bestanden kunnen op iedere gewenste locatie op uw computer of server worden opgeslagen. De ervaren problemen hebben te maken met de instelling van de gebruikte internetbrowser. De meeste gebruikers met problemen gebruikten Google Chrome. Maar de problemen kunnen zich ook bij andere internetbrowsers voordoen, zoals Mozilla Firefox of Microsoft Edge Chromium. De problemen worden verholpen door in de instellingen van de internetbrowser aan te geven, dat voor downloads altijd wordt gevraagd waar bestanden moeten worden opgeslagen.
Sinds een recente update van Google Chrome ervaren sommige gebruikers ook problemen met het openen van (Word-)bestanden.
Google Chrome
De wijze van opslaan van bestanden kan worden aangegeven onder Google Chrome aanpassen en beheren (geheel rechts te vinden in de werkbalk bovenin), Instellingen, Geavanceerd en vervolgens Downloads. Het balkje achter de vraag “Voorafgaand aan een download vragen waar een bestand moet worden opgeslagen” schuift u dan naar rechts, waardoor deze van grijs naar blauw verkleurt.
Een aandachtspunt van Google Chrome is dat na het wijzigen van genoemde instelling in eerste instantie ieder bestand eerst op een zelfgekozen locatie moet worden opgeslagen, dus bijvoorbeeld ook Word- en PDF-bestanden. Dit lost u als volgt op. De eerste keer dient u het Word- of PDF-bestand op te slaan. Vervolgens verschijnt links onderin uw webbrowser een melding van de download. Wanneer u in de melding op het vinkje klikt, opent een menu en kunt u aangeven dat Google Chrome bestanden van dit type altijd moet openen. Let op: u moet niet ten aanzien van bestanden met de extentie .epx aangeven dat deze ‘altijd geopend’ moeten worden. Aangezien epx-bestanden alleen op de daarvoor bestemde pagina’s geopend kunnen worden, zult u alsdan foutmeldingen m.b.t. uw netwerkinstellingen krijgen.
De problemen met het openen van (Word-)bestanden kan worden opgelost door de volgende instellingen aan te passen: Google Chrome aanpassen en beheren (geheel rechts te vinden in de werkbalk bovenin), Instellingen, Privacy en beveiliging, Site-instellingen, Aanvullende contentinstellingen, Onveilige content. Onder Toestaan voegt u de URL van de EPX-Portal in: https://portal.estateplanningexpert.nl.
Mozilla Firefox
De wijze van opslaan van bestanden kan worden aangegeven onder Toepassingsmenu openen (geheel rechts te vinden in de werkbalk bovenin), Opties en vervolgens kunt u onder Algemeen scrollen naar Bestanden en Toepassingen / Downloads. U klikt op de vraag “Altijd vragen waar bestanden moeten worden opgeslagen”, waardoor in de cirkel voor deze vraag een blauw bolletje verschijnt. Mozilla Firefox vraagt dan bij ieder bestand of u het op een zelfgekozen locatie wilt opslaan (bijvoorbeeld EPX-bestanden) of openen (bijvoorbeeld Word- of PDF-bestanden).
Microsofte Edge Chromium
De wijze van opslaan van bestanden kan worden aangegeven onder Instellingen en meer (geheel rechts te vinden in de werkbalk bovenin), Instellingen en vervolgens Downloads. Het balkje achter de vraag “Vragen waar bestanden moeten worden opgeslagen voor het downloaden” schuift u dan naar rechts, waardoor deze van wit met zwart naar blauw met wit verkleurt. Microsoft Edge vraagt dan rechts bovenin of u het bestand op een zelfgekozen locatie wilt opslaan (bijvoorbeeld EPX-bestanden) of openen (bijvoorbeeld Word- of PDF-bestanden).
N.B. De verouderde internetbrowsers Microsoft Edge (de versie van Microsoft Edge tot 15 januari 2020) en Internet Explorer worden door de EPX-Portal niet ondersteund.
Vragen/opmerkingen
Mocht u naar aanleiding van het bovenstaande vragen of opmerkingen hebben, neemt u dan contact met ons op via:
Tel: 026-3708699
E-mail: info@estateplanningexpert.nl
Naar algemeen overzicht